lördag 28 augusti 2010

Samtal med en femåring.

- Sluta härmas Emmy!
- Hon härmar dig för att hon beundrar dig. Hon vill vara som du.
- Men det är inte bra. Det är inte bra att vara som jag.
- Vad säger du? Varför är det inte det?
- För när jag blir arg så slåss jag. Jag kan inte låta bli att slåss fastän jag inte vill! Jag försöker och försöker men kan inte låta bli. Det är inte bra!


- Vilka är det som bestämmer i Sverige?
- Det är politiker. De är vanliga människor som vill ändra på saker. Så kan man rösta på dem. Du kan också bli politiker om du vill. Då säger du vad du vill att man ska göra i Sverige, så får man rösta på dig om man tycker som du.
- Vet du? Om jag bestämde, då skulle jag bestämma att alla som vill komma till Sverige får stanna här!

Kan ni fatta att han är min?

2 kommentarer:

Malinka sa...

Jag tycker att Noa ska vara bli ansvarig för asyl- och migrationspolitiken i nästa regering. Han har bättre vett än de flesta.

Ellen sa...

Ja, det är ju lite skrämmande att en femåring har bättre vett än många riksdagspolitiker.