torsdag 20 september 2012

Glasögonjakt, part II

Jag mår bättre idag, tack och lov. Är rätt mycket mitt vanliga jag helt enkelt.

Förut var jag med Tvåan till ögonläkaren där det konstaterades att hon behöver lite starkare glasögon. "Men ni har ju lyckats hitta så fina bågar, så det bästa är väl bara att byta glaset?" sa läkaren sådär lite frågande och jag tänkte stilla för mig själv att hon precis bekräftade det jag alltid tyckt: folk köper så förbannat fula glasögon till sina barn.

Eftersom hon är fem år vill hon självklart inte ha kvar sina gamla bågar utan vill ha nya istället, i färgen "starkt grön". Så nu får jag ägna timmar och åter timmar åt att försöka hitta ett par snygga bågar i den färgen och let me tell you, det blir svårt! De hon har nu är från Ray-Bans barnkollektion och de är jättesnygga, för att vara glasögon, men de verkar inte finnas i grönt. Så klart.

Visst skulle vi kunna säga nej och stopp. Vi skulle kunna säga att hon redan har ett par glasögonbågar och att de duger ett tag till. Men jag tänker om så att om man nu som oskyldigt litet barn utsätts för den helvetiska vidriga jävliga skit som är glasögon, då ska man åtminstone få välja bågar och färg själv. Så att dessa helvetestingestar, dessa förpestande tortyrredskap i alla fall ser ut som man vill. Och nu vill hon som sagt att de ska vara starkt gröna. Så jag googlar.

Och självklart finns de snygga bågarna INTE på ställen som har "ta tre betala för 2" eller där de kostar 250 kr per båge. Det vore ju lite överdrivet generöst.

Men hoppet är det sista som dör, så någon dag nu framöver får jag väl ta henne och åka runt och se vilket utbud som finns. Det kommer ändå sluta med att jag försöker övertala henne att skaffa ett par blåa istället, eftersom de faktiskt finns i Ray-Bans kollektion.

Så mycket för den valfriheten!




1 kommentar:

Maggan sa...

BRA beslut, instämmer helt. Själv fick jag dra runt på samma bågar ca tre år i stöten och det var ju socialt självmord.