tisdag 3 november 2009

Mat, mat, tjat

Vad äter ni? Jag är så förbaskat trött på att hitta på mat.

Vi har säkert 15 kokböcker på rad på en hylla i köket - ändå har vi aldrig någon inspiration.
Vi kommer på nya rätter rätt ofta - ändå känns det alltid som att vi äter samma sak.
Jag letar inspiration på nätet - ändå hittar jag aldrig på något kul till middag.

Allt är mitt fel, det är dock rätt klart. Jag är kräsen, jag är i stort behov av goda middagar, jag är den som inte äter annat kött än kycklingfilé, köttfärs och oxfilé och ibland fläskfilé. Jag är den som inte gillar korv eller bacon, tycker att couscous och bulgur är trist, jag är den som inte äter svamp, jag är den som är krånglig och bökig och inte tycker att falukorv och makaroner är värdig människoföda.

Men vad fan äter man? Vad ska vi äta?

Jag vill äta rolig mat, god mat, skaldjur! Jag vill äta nyttig mat (som samtidigt är god, mission impossible), jag vill äta stark mat, asiatisk mat, mat från den amerikanska södern, rolig mat, oväntad mat, smakrik mat!

Samtidigt som jag vill att det ska gå på en kvart och vara enkelt att diska undan, vara barnvänligt och gärna billigt.

Alltså.
Den här veckan ska vi äta...

tisdag: lax i ugn med hummersås, kokt potatis, ärtor
onsdag: stekt kycklingfilé, klyftpotatis, sås på någon crème fraiche
torsdag: veggieschnitzel, pommes, tzatziki
fredag: nachotallrik
lördag: hemgjord pizza med chevre

Vi når inte ens upp till "fisk två gånger i veckan". Damn it!

3 kommentarer:

Siri sa...

Gud vad gott det later. Ar sugen pa allt det dar, speciellt tzatziki

petra m. etra sa...

Vilken schysst veckomeny!

Vi tar hjälp av Linas matkasse varannan vecka. Där kan man även få en bra meny utan att beställa varor. MÅL - inga halvfabrikat, förutom korvoch buljong. Färska kryddor gör det mesta godare.

En favorit på Tasteline är middag på "fem ingredienser" ,eller "vad finns hemma?"

Tre gånger av fem lagar vi ändå någon av våra vanliga vardagsrätter.

Familjen skogstokig sa...

Åh, jag veeet! Precis sådär känner jag, jämt. Höga krav på maten, dålig fatasi. Jag har kapitulerat lite, låter femåringen bestämma en dag i veckan (oftast pannkaka)och på torsdagar äter vi ofta krabba från fiskdisken eller räkor, och mackor.
Raggmunkar är en klassiker! Gott, och lite bättre än pannkakor. soppor av alla de slag, spenatsoppa, linsssoppa (http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=584972) Keldasoppor med nåt gott i, tomatsoppa. omelett med diverse fyllningar.