tisdag 10 november 2009

Will you divorce me?

Enligt en undersökning av SCB håller ett genomsnittligt äktenskap i Sverige i 12 år.
Det är ju rätt lite ändå? 12 år alltså? Det ger mig alltså 9 år som gift till.
Fast å andra sidan är jag ofta lite mer än genomsnittet. Lite tjockare, lite större tuttar, lite smartare, lite blondare, lite elakare. Så jag kanske kan få vara gift i totalt 15 år?

12 år kvar i såna fall. Det ska jag tänka på nästa gång jag har lust att drämma en stekpanna i huvudet på P för att han ännu en gång har struntat i att torka av diskbänken efter att ha plockat in disken i diskmaskinen. Då ska jag hejda mig med stekpannan i luften och tänka: "Nej, Ellen. Vi har bara 5475 kvällar kvar tillsammans. Förstör inte denna nu, det är ju så få kvar. Snart sitter du där med bara 2851 kvällar kvar, och då kommer du ångra att du bråkade ikväll."

Och så ställer jag ner stekpannan, och vi vandrar hand i hand ut mot solnedgången.
(Vilket ju vore lite märkligt eftersom 1) vi bor i Örebro, there is no fucking sun here och 2) vem ska ta hand om kidsen? Det är ju tydligen dödsstraff att lämna dem ensamma om så bara för en sekund, då vi ska illustrera vår nyfunna förälskelse i varandra.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch då. 12 år bara. Då har jag bara 4 år kvar som gift då. Kanske dags att börja separera bohaget redan nu då så man slipper bråka sen ;-)

J sa...

Du kan nog räkna med att du har mer än 9 år kvar. Statistik är lurigt. Det är som med förväntad livslängd. När man föds har man en förväntad levnadsålder, låt säga 72. Men lyckas man leva till 28, ja då rusar levnadsåldern kanske upp i 79...
Har man varit gift ett antal år blir alltså genomsnittet högre än 12.
En liten vinst måhända, men likväl en vinst. :-)