söndag 15 november 2009

När ärlighet har gått lite för långt.

Gud vad söta folk är i den här tråden på Familjeliv: http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m48694590.html

En tjej köpte några "ta 2, betala för 3"-plagg, och kassörskan slog in fel. Tjejen betalade 200 mindre än vad hon skulle ha betalt. Nu undrar hon om hon borde ha sagt till. Folket i tråden är så roliga. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka som är roligast?

Är det de som inte skulle ha sagt något, men sen inte kunnat använda kläderna? Det måste ju vara himla meningslöst, att ha dåligt samvete för några kläder som man sen inte ens använder. Då kunde man ju lika gärna ha sagt till så att man kan använda kläderna sen.

Eller är de möjligtvis de som slår på stora trumman? De som (anonymt) skriker "tjuv!" eller "har du inget samvete?!" eller "det går rakt från kassörskans lön och hon är säkert en fattig ensamstående trebarnsmamma som inte har råd med middag till barnen bara för att du inte sa till att hon slog in fel."

Nja, roligast är nog ändå de som livar upp tråden med egna historier om hur ärliga de är. De hittar en femtiolapp på marken och lämnar in den till polisen. De hittar en skraplott i en affär och lämnar in den i informationen. Min favorit: En kvinna köpte några kilo kött som det var extrapris på. 79 kr kilot. Butiken slår dock in det som 79 öre kilot. Kvinnan tittar på sitt kvitto och upptäcker affärens misstag ute i bilen. Då går hon in igen och säger till, och så får hon betala mellanskillnaden.

Alltså, jag vet inte.
Det är en fin gräns mellan ärlig och ...dum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är tyvärr dumärlig. En relik från min superkristna barndom kanske (obs, ej "superkristna uppfostran, det där var nåt jag kom på själv, jag var frilanssuperkristen). Jag är dock också snål, så de två karaktärsdragen krockar lite ibland. Därför avskyr jag när nån råkar ta för lite betalt. Det blir så jobbigt i huvet.

Veronica sa...

Ta 2 betala för 3 låter inte som någon bra deal. ;)