måndag 15 mars 2010

Skriv en matlista, fort!

Sms från maken imorse kl. 08.39: "Kan du skriva en matlista? Jag tänkte handla innan lunch".
En matlista för en hel vecka, ja det är ju verkligen något som man bara hasplar ur sig på en sekund. Jag kan aldrig komma på mer än kanske en enda maträtt, sen går jag tillbaka i minnet och kollar vad vi åt förra veckan, så får det bli ungefär samma den här veckan också. Rolig mat is for when the kids har flyttat hemifrån, och då inte så mycket för att de inte gillar rolig mat, utan för att det är väl först då vi har tid att sitta och slå i trevliga receptböcker.

Nåväl, klockan 08.46 skickade jag den kompletta matlistan för veckan till honom, vilket innebär att jag är en supefrau som kan komma på näringsrik och nyttig och varierad mat för en hel vecka på mindre än tio minuter. Eller tja alltså, det blev en lista på föda, vi kan väl nöja oss med det?

Måndag: Spaghetti och färssås med parmesanost
Tisdag: Lax i hummersås med potatiskroketter
Onsdag lunch: Mac and cheese
Onsdag: Tacopaj med sallad
Torsdag: Panerad fisk med pommes frites
Fredag: Pestokyckling med klyftpotatis
Lördag + Söndag: Vi är lite wild and crazy och handlar kvällsmat efter humör.
 
Jävligt lite GI och ingen bananfisk så långt ögat kan nå, jag skulle med andra ord inte platsa i varesig "Halv åtta hos mig" eller någon trendig kokbok. 
 
Vad blir det för mat hos er i veckan?

8 kommentarer:

Malinka sa...

Verkligen wild and crazy! Hamburgare mitt i veckan! Pommes på en torsdag.

[ingen ordning på ungdomen nuförtiden]

Jag vet inte vad vi ska äta. Jo, idag, men inte sedan.

Ellen sa...

Hamburgare? Nej nej. Makaroner i ostsås. Luncher är värdelösa att komma på, så vi kör på enklast möjliga.

JL sa...

Uppgift till make: lär dig skriva en egen jäkla matlista... :-)

Ellen sa...

Nå, nu tar ju han på sig att både handla och laga maten, så jag tror nog att jag åker på att skriva matlistan i alla fall.

aequinoxia sa...

Matlista? I wish! Vi ska väl äta som vi brukar. Linssoppa. Fiskpinnar och potatis. Sojafärsbullar och tagliatelle. Wokade grönsaker och quornbitar. Majsschnitzel och klyftpotatis. Falafel och bulgur. Pizza. Eller nåt. Jag kanske ska börja FB-statusuppdatera med dagens rätt. ;-)

Veronica sa...

Bananfisk! Hahaha, det avsnittet var underbart. :-D

Lisa sa...

ingen matlista är komplett utan minst en dag med bananfisk, det förstår du väl och vaaar är kiwifläsket?!

Ellen sa...

Kiwiflääääsk!

Flygande Jacob inte att förglömma!