lördag 17 april 2010

Århundradets mest överskattade film.

Det var en gång en tjej som levde i skogen och som pratade med träd och tyckte om djur och sånt. Så kom det en vit man från en annan kultur med ett gäng män som ville exploatera hennes folk och hennes land för en dyr ädelmetall eller sten eller whatever. Sen blev de kära i varandra och han insåg att han var tvungen att stoppa de andra vita männen. Och så blir det krig mellan de två kulturerna.

"Ja, men det är ju Pocahontas!" säger ni.
"Nej" svarar jag.
"Joho!" säger ni.
"Faktiskt inte, men man kan tro det" svarar jag.
"Inte? Men det är ju EXAKT handlingen i Pocahontas?" framhärdar ni.
"Jag vet. Men det är ungefär samma manus, bara att det handlar om blåa gubbar istället" informerar jag.
"Smurfarna?" frågar ni.
"Nej... de är i rymden" svarar jag.
"Eh... Avatar?" kommer ni på efter en stunds funderande.
"Precis" svarar jag.

Om vi bortser från att det är Pocahontas manus rakt av, så finns det fler frågor med filmen.

1. De är alltså i framtiden där de kan skapa avatarer av utomjordingar, de kan resa sex år bort i rymden och anlägga rymdbaser där, de har monstermaskiner och allt är väldigt framtidesque - men ändå har de precis likadana brandsläckare som vi har idag.

2. De är alltså i framtiden där de kan skapa avatarer av utomjordingar, de kan resa sex år bort i rymden och anlägga rymdbaser där, de har monstermaskiner och allt är väldigt framtidesque - men ändå har de precis likadana kläder som vi har idag. Jag vet inte jag, men är det inte lite märkligt att klädmodet har ändrat sig mindre från idag till den avlägsna framtiden, än det gjorde från 1950-1980? Tribaltatueringar är tydligen fortfarande hett x antal hundra år framåt i tiden.

3. De är alltså i framtiden där de kan skapa avatarer av utomjordingar, de kan resa sex år bort i rymden och anlägga rymdbaser där, de har monstermaskiner och allt är väldigt framtidesque - men ändå har kvinnor främst biroller och alla som betyder något inom armén är självklart män. Joråsåatteh... vem är förvånad?

4. Här har vi en film som ska handla om en helt annan planet, man kan alltså göra precis Vad Man Vill med utomjordingarna och deras kultur. Men ändå så gör man... indianer. Blå indianer. Fantasifullt!

Behöver jag fortsätta? Har alla fått någon masspykos due to 3d-glasögonen, eller varför har den här filmen fått så bra betyg, så många nomineringar, så mycket beröm? Det är inte århundradets sämsta film, det fanns vissa fina scener och herregud, århundradet innehåller ju mängder av Beckfilmer. Men ändå. Århundradets mest överskattade film. Lätt.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Underbart! Jag har inte sett filmen men om jag gör det så kommer jag att ha detta inlägg i bakhuvudet och kanske hata den. Men det får det vara värt. Jag tror, eller vet, att de som gillar filmen hyllar den för 3D-effekterna och känslan när man sitter i bio-salongen. Jag har svårt att gilla filmer bara därför, men jag förstår att man kan tycka att den är häftig.

Jenny sa...

Men Ellen! Hur kan du dissa Avatar? Jag tyckte den var helt fantastisk. 3D-effekten hade jag i och för sig kunnat vara utan men den får lätt fem J:n (J J J J J) av mig!

Liza sa...

Har inte sett Avatar, men på din beskrivning låter det ju som Ferngully - en fantastisk film!
(googlar och inser att jag inte är ensam om att tycka det: http://www.youtube.com/watch?v=D-SVpZrnF34)

Anonym sa...

Exakt samma analys kom min äldsta och hans tonårspolare fram till och jag kan inte annat än att hålla med. Det är Pocahontas eller Dansar med vargar:-)/AnnaPanna