tisdag 20 april 2010

Förlåt mig, ty jag har hakat upp mig.

Trädgårdsarbete alltså. Det är lite som sushi, jag var lagom skeptisk i början men blev snabbt beroende. Visste ni (nej, hur skulle ni kunna göra det?) att när jag sluter ögonen så ser jag brännässlor och rötter, som om de vore fastetsade på näthinnan för alltid. Ungefär som när man spelade tetris och när man skulle somna inte kunde få de där små blocken att sluta falla.

Men i alla fall, beroende är jag. Inte så att jag är där ute hela tiden, men jag tänker på det (och bloggar om det) nästan all min vakna tid. Ska vi ha trädgårdslandet där? Ska vi elda idag eller imorgon? Hur blir vi av med sorkarna (!), brännässlorna, kirskålen? När ska vi plantera våra fruktträd, vilka ska vi ha? Vilken sorts trapp ska vi anlägga?

Ni hör ju. Någon behöver komma och bitchslappa mig tillbaka till verkligheten. Eller åtminstone ge mig en trädgårdsarkitekt, ett villigt arbetslag och några hundra tusen kronor. Så här kan det ju inte fortgå.

Förutom plommon och äpplen - vad ska vi satsa på för fruktträd/buskar?

6 kommentarer:

leos mamma sa...

körsbär, krusbär, röda vinbär, hallon, jordgubbar och smultron (fast de är ju inga buskar, men ändå). och en trapp man inte är rädd för att gå i - mycket djupare steg och i nåt ickehalt material. den ni har kan man ju bryta nacken i...

Ellen sa...

Ja, den är ju rätt livsfarlig. Vi har ju vant oss nu, men vi vill ju gärna att våra gäster ska överleva besöken hos oss.

Den nya ska väl bli i sten är tanken. Och flyttad till framsidan. När det nu blir...

Familjen skogstokig sa...

Vinbär är gravt overrated, tycker jag. Vad man däremot inte kan vara utan; Fläder!!!!! Fläderblomssaft (och gelé, och sorbet) är det bästa som finns. Dessutom snordyrt att köpa. Vinbärssaft är billigt. Krusbär, päron.

leos mamma sa...

fläder, isch. finns att hämta i mängder hoss oss. gratis!

Ellen sa...

Håller med om vinbär, överskattat!

Kommer och hämtar fläder någon dag då! :-)

Unknown sa...

Amerikanska blåbär. Gigantiska blåbär på buske.