lördag 10 september 2011

Helgaktiviteter

Vad gör ni på helgerna?

När vi bodde i lägenhet var vi ute och for varje lördag och söndag. Jag vantrivdes där vi bodde och klarade inte av att stanna hemma en hel dag ens, så vi åkte iväg. På loppisar, på promenader, på shoppingturer, på fika, på allt.

Nu när vi bor i hus lägger vi massor av tid på just huset. Bara att städa ikapp det vi inte hunnit i veckan tar sin tid. Och så är det ju gräsklippning, ogräsrensning, underhåll och allt sånt.

Vi har helt enkelt svårt att hitta en balans. Jag vill göra mer saker, även om jag är nöjd med att trivas där jag bor. Men vad kan man göra? Det är bara jag som tycker att det är kul att åka på loppisar, så det går ju lite bort. Fika kostar både pengar och kalorier, promenader känns lite småtråkigt, vi har bara ett museum här i stan, lekland är huvudvärksframkallande osv osv.

Vad hittar ni på under helgerna? Våra ungar har inga fritidsaktiviteter för tillfället, och även om de leker med kompisar ibland så vill vi ju hitta på saker att göra som familj.

Tips?


10 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Det blir mycket av det du nämner ... städa ikapp, trädgård, storhandla. De senaste tre terminerna har jag och äldste sonen varit på Skogsknytte på lördagsförmiddagar. Den här terminen ska han i stället gå på familjejudo med sin pappa på lördagar. Han leker också mycket med grannbarnen (ute, inne, hemma, borta). Ibland stuvar vi in oss i bilen och åker ut i skogen.

Malinka sa...

Antingen är vi på landet, och då gör vi utesaker och barnen leker med grannbarnet som förhoppningsvis är där.

Annars är vi hemma i stan för att maken gör något annat (som karate den här helgen) och då ägnar jag mig åt att få tiden att gå. Typ. Jag är SÅ dålig på att göra barnsaker, hatar att åka iväg och köa för att trängas på något museum eller liknande.

I dag är barnen redan uttråkade, men de kommer orka sitta vid datorerna fram till lunch, men sedan får vi väl göra något. Ta bussen tre stationer till Fridhemsplan och handla mat på Daglivs, kanske. Då kommer vi hem lagom till fikat, och sedan brukar det vara lugnt.

Gud, jag är hopplös mamma.

Tahira på Londonsvenskar.com sa...

Vi brukar gå i parker, klättra i träd, leka dunkgömme eller kurragömma, ha en liten picknick (framförallt på hösen. På vintern går just picknicken bort), promenera.

Om det regnar brukar spela spel, Alfapet, Carcassonne, Legospel, Pinguspel, datorspel och göra läxor.

Anonym sa...

Bibblan är mitt stående aktivitetstips. Förutsatt förstås att dom har bra barnavdelning där det är okej att röja runt lite.

Kanske nån 4H-gård för att titta på djur?

Tudorienne sa...

Jag skrev, kom på att jag skulle göra ett eget blogginlägg, markerade och tryckte Ctrl + Z. Det var den helgen.

Malliga mamman sa...

Alla jäklar nuförtiden ska ju plocka svamp. Vi testade det, lite skeptiska då vi inte är några skogsmullar direkt... Ingen svamp men rosor på kind och höga av luft så trivdes vi i skogen ändå! Medhavd fika är ju ett måste förstås...

Anna sa...

Åk till Friskis och Svettis på lördagar kl 10, då är det Knatte och Hoppis&Skuttis. Det gillar min son väldigt mycket!!!

Lena sa...

Hitta en mysig simhall som har lekland för små barn. Det har blivit vårt nya helg-nöje att åka runt och se vilken som är vår favoritsimhall.

Tjockalocka sa...

Hm. Ja alltså vi är nog typiska stadsråttor. Förut, när barnen inte hade aktiviteter, gick vi på museum, cyklade på Djurgården, hängde i nån parklek, åkte till nåt badhus eller hälsade på kompisar. Nu är det barnkalas jämt känns det som, och utöver det så är det engelska, fotboll, balett och simskola och ofta lek i parken nextdoor. Så, helgerna går liksom. Raskt.

Ellen sa...

Tack för tipsen! :-)