söndag 18 september 2011

I en affär nära oss...



Jag tror ju på att låta barn ta ansvar rätt tidigt. Att utmana både dem och ens egna föräldrarädslor. Därför tränar vi på att låta dem prova på vardagssituationer, med vårt stöd så klart. I somras fick Noa själv gå och köpa macarons i bageriet i vår franska by, och han åker skolbuss hem från skolan två dagar i veckan och går då hem på grusvägen själv. Visserligen bara kanske 200 meter, men ändå. Han svänger förbi brevlådan och hämtar posten också på hemvägen. När Emmy sa "jag har lärt mig simma i badkaret" sa vi inte "nej, det har du inte", utan vi lät henne visa oss på djupt vatten. Och det visade sig att hon kunde!

Barn kan mer än man tror. Barn kan göra sin egen frukost, gå ut med hunden och laga kvällsmaten. Bara de får träna. Så idag bestämde vi oss för att låta dem träna på middagsplanering + inhandling.

Sagt och gjort, vi gav en sexåring och en fyraåring 200 kronor att handla kvällsmat för:


Efter tio minuter kom de ut med:





Wallenbergare, fetaost och en svindyr apäcklig ost. Lite eh... fail på den va?

Som sagt, barn kan nästan allting om de får öva på det först. Så vi berömde och så gick vi in och "kompletteringshandlade lite". Men Emmy åt upp sin del av Wallenbergaren, och Noa åt halva med pommes till. Och de var stolta, så himla stolta.

Övning ger färdighet! Nästa gång kanske de kommer ut med två färdigrätter om inte annat!





3 kommentarer:

nina sa...

hahaha! underbart. Fick du nåt svar på hur de hade tänkt sig middagen med all ost?

Ellen sa...

"Vi hade ju ingen ost till frukosten i morse" och "Ni gillar ju sån ost!"

Ja, vad säger man? :-)

Jojjo sa...

Haha barn är härliga! Och jag tror det är bra att de får ta ansvar tidigt och känna att ni tror på dem, hoppas jag också kommer bli så om jag får barn nån dag!