onsdag 21 september 2011

Saker jag jobbar på.

Jag är expert på att ta ansvar för andras handlingar. Jag skäms när min man klantar sig. Jag mår dåligt när en kompis får skäll. Inte bara att jag känner med dem, jag får bokstavligen samma känslor som de borde få.

Jag jobbar på att sluta med det. Andras handlingar är inte mina. Om min man klantar sig är det han som får stå med hundhuvudet, inte jag. Om min kompis mår dåligt ska jag stötta, inte vältra mig i samma känslor. Om barnen är ledsna ska jag trösta, inte börja gråta jag också.

Vi är likadana, jag och Noa. Överempatiska. Så jag jobbar på att visa honom att man inte behöver ta ansvar för att alla ska må bra och att allt ska vara bra. Det räcker med att man är snäll och en bra människa. Sen får folk skämmas, gråta, skratta och ha sina känslor i fred. Vi ska inte ta över dem. Det hjälper ingen.

/Självterapeut

Inga kommentarer: