tisdag 20 september 2011

Varning för starka bilder.

Åh vad jag stör mig till förbannelsens gräns när folk hävdar att människor är "vackrare utan smink". Vilken bullshit! Jag skulle vilja hävda precis tvärtom: alla (vita) människor blir snyggare än smink. Män som kvinnor. Snygga som fula. Lite smink och de blir snyggare än vad de skulle ha varit innan.

När folk säger att de inte gillar sminkade kvinnor, för det är ju alltid kvinnor som ska få sitt utseende dissekerat, bedömt och berömt, så menar de lik förbannat oftast sminkade kvinnor. Concealer och puder är också smink. Att täcka över finnar är också smink. Men det fattar ju inte de här människorna, de tror på riktigt att alla "osminkade" (jag säger inte att det inte finns osminkade människor, det gör det ju självklart) vaknar på morgonen och ser ut sådär perfekta i hyn. Kräks.

När jag ser ut såhär har folk trott att jag är osminkad. På riktigt. Idioter:







































(På bilden har jag täckstift, concealer, highlighter, foundation, puder och rouge samt ögonbrynspenna)

Det HÄR är när jag är osminkad:







































Taget bara fem minuter tidigare. Samma ljus. Samma ställe. Pytteliten annan vinkel och ansiktsuttryck, men sånt påverkar ju inte blanka pannor, röda ögon, mörka ringar under ögonen osv.

På riktigt? Jag är snyggare på undre bilden än över? Eh, nej. (Nu tycker jag ju inte att jag är särskilt snygg på övre bilden heller, eftersom det är alldeles för osminkat för mig. Så efter den bilden hade tagits smackade jag på med ögonskugga, tjock eyeliner och mascara. Och så lite läppglans.)

Men ändå. Och jag stör mig också för att den där devisen att man (kvinna) är snyggare utan smink på något sätt stödjer den befängda idén om att det finns någon slags urkvinnlig skönhet. Fri från plockade ögonbryn och finnar. Fri från allt det som vi dödliga måste leva med. "Riktiga skönheter" behöver inte smink. "Riktiga skönheter" är vackra från samma sekund de slår upp ögonen, de förstör inte sin underskönhet med mascara eller sånt. De fiser inte heller. De bara är undersköna. De är skira, har porslinshy och korpsvarta ögonfransar med kristallblå ögon. Ja men ni fattar, your regular disneyprinsessa typ.

Som sagt. Alla blir snyggare med smink. Sen har ju inte alla ett intresse av att bli snyggare och det är ju precis som det ska. Vi kan inte alla vara så ytliga som jag.

Förlåt förresten. Är jag en dålig feminist nu?

17 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Täckstift, concealer, foundation, highlighter ... det är rena rama grekiskan för mig. Jag skulle inte veta vad jag ska göra med det om du ställde de produkterna framför mig :-D Jag sminkar mig ganska ofta men det får räcka med ögonskugga, eyeliner och mascara. Lite läppglans ibland. Men det är absolut möjligt, kanske t o m troligt, att jag skulle vara "hjälpt" av de där andra grunkorna också.

Tahira Faye sa...

Ah, ett inlägg som detta skulle jag också göra, om jag vågade!

Malinka sa...

Nehej, du är god feminist som punkterar en myt (som iofs borde ha varit punkterad förra århundradet, men den är ju märkligt seg).

Jag sminkar mig inte alltid, men det är mest för att jag tycker jag ser lika schleten med som utan. Skulle jag verkligen se piggare ut med smink hade jag smetat på hur många lager som helst. Nu ser jag aningen trött-och-glåmig-au-naturelle ut eller trött-och-glåmig-med smink.

Tjockalocka sa...

Nä, jag håller helt med.

Sminkningen är för mig inte heller enbart en skönhetsritual, utan en meditativ stund (hur lät det då!) när jag får vara ifred och vara lite kreativ. Jag gillar egentligen "seriefigurssminkningar" och som ung (yngre/utan en proffessionell roll att smälta in i) hade jag en geishasminkning med kritvitt puder (!) blodröda läppar som jag älskade. (I efterhand har jag fått höra att jag inte såg klok ut. Men det var ju det som var meningen!)

Jag älskar eyeliners och kråksparkar och kakig makeup, haha.

Tjockalocka sa...

Sen det här med basen. Vissa är ju födda med mer eller mindre perfekt hy och då är det klart att man inte fattar vad man ska ha concealer och underlag och puder till. För mig som alltid haft blank problem/blandhy så skulle jag inte överlevt utan något av det. (Eller, det är klart jag skulle, men det hade inte varit kul)

presens sa...

Jo, det finns människor som tycker att det finns människor som är snyggare utan smink. Faktiskt.

presens sa...

Och det är skillnad på bild och verklighet. Jag tycker att det ofta ser rätt skabbigt ut med puder när man tittar närmare.

Ellen sa...

presens - utan att vilja förta din rätt att tycka det så måste jag ändå säga att jag inte köper det.

Visst kan man tycka att ens partner är snyggare utan smink för att man inte är van vid att se henom med smink, och en partner med smink blir något ovant och "fel". Men nej, jag köper inte att någon är snyggare med ringar under ögonen och synliga finnar än med dessa skavanker borta. Jag köper inte heller att det finns människor utan skavanker.

Om man sminkar sig rätt så syns inte puder eller bassminkningen på vanligt prat- eller pussavstånd. Har man sminkat sig fel däremot kan det synas på långt håll. Vet, ty skyldig i flera fall... ;-)

Jag har som sagt aldrig stött på någon, död eller levande, känd eller okänd, som inte skulle vara snyggare med smink än utan.

presens sa...

Det beror ju på hur man definierar snygg. Jag säger inte att jag tycker att alla människor är snyggare utan smink, eller ens de flesta, men de finns. Och jag känner folk som på fullaste allvar menar att de flesta är snyggare utan smink.

Visst vill jag också dölja mina svarta ringar under ögonen, men alla har inte sådana.

Och så är det ju så att man lägger märke till fult smink, medan rätt lagt smink inte syns, och man därför inte tror att det finns, men det är vanligare att man ser att någon har puder än att man inte ser det.

Jag tycker att underlagskräm+puder+rouge ofta ger ett mer ointressant ansikte. Man tar bort det som ger ansiktet djup och karaktär, till fördel för det släta, det jämna, det...ointressanta.

Ellen sa...

Jag vet att det finns människor som på fullt allvar menar att de flesta är snyggare utan smink. De har dock fel, så enkelt är det.

Nej, alla har inte mörka ringar. Men alla har någon slags skavank som går att förbättra med smink. Det kan vara torr hy eller fet hy eller ojämna ögonbryn eller vad som helst.

Som du säger, man ser inte det bra sminket och inbillar sig att det finns. Mina födelsemärken lyser igenom sminket, fräknar likaså. Jag ser inte hur det blir platt och ointressant av att inte längre ha flottig panna eller flammiga kinder eller rödkantade ögon?

Docksminkning är en extremsminkning, precis som goth eller lolita eller vad som helst. En vanlig grundsminkning ger inte ett platt intryck.

För bövelen, ta inte mina bilder som exempel på hur folk rent generellt sminkar sig. Jag är kass på att sminka mig. :-)

Anonym sa...

något som stör mig till förbannelse är när killar säger att de gillar osminkade tjejer och sen ger exempel på tjejer som uppenbarligen är väldigt "fixade" om än diskret. Det krävs en väldig massa jobb för de flesta att se "naturligt vackra" ut. :-)

Ellen sa...

Anonym - precis!

JsN sa...

Även med make lagd av proffs så ser jag rynkigare ut MED make än utan

Anonym sa...

Om jag får definiera 'snyggare' så tycker jag de flesta är snyggare utan smink. Jag tycker det är snyggare med naturliga svarta ringar under ögonen och oglansiga läppar. Folk ser ut som dockor med smink och hur snyggt är det? Jag vill väl inte umgås med dockor heller.

Ellen sa...

JsN - ursäkta att jag ifrågasätter, men hur kan mascara eller ögonbrynspenna göra att du ser rynkigare ut?

Anonym - jag har sett väldigt få människor som ser ut som dockor med smink. Som sagt så är de allra flesta "vackert osminkade" visst sminkade, bara det att det inte syns.

JsN sa...

Du la huvuddelen av din argumentation på underlag!

Ellen sa...

JsN - ja, för att det är det JAG främst behöver. Men smink är ju precis allt man kletar i ansiktet som på något sätt förändrar utseendet. Så mascara och läppstift och rouge också, så klart.

Någon blir snyggare av det ena, någon blir snyggare av det andra men det finns inte en människa som blir fulare av varje enstaka sminkprodukt som finns. :-)