söndag 4 september 2011

Vi överlevde, så klart!

Kalaset är över och det var riktigt trevligt. Av någon anledning har sommaren kommit tillbaka just för idag, så vi hade kalaset på altanen. Förutom att Majken blev övertrött och gav hals under fiskdammeriet så vill jag påstå att det var ett mycket lyckat kalas.

























Här får ni förresten, helt oombett, tips på hur man överlever barnkalas för de lite mindre barnen.

1. Ha kort kalastid.
1.5 timme är en perfekt kalastid för barn upp till fem år. Då hinner födelsedagsbarnet öppna paket, barnen hinner fika och leka och ha fiskdamm, men hinner inte tröttna på kalaset. Ingen förälder vill utsätta sitt barn för att gästerna gnäller om att de vill gå hem för att de vill ha tråkigt, nämligen. (Vi kan låtsas att det är av den anledningen och inte bara för att man inte orkar ha barnen där längre.)

2. Skippa tårtan!
De flesta barn är inte ens särskilt förtjusta i tårta, så ingen tackar dig om du har stått och svettats i köket över den där förbannade tårtan. Vi kör med glass, grädde, maränger och chokladsås och så lite kakor och bullar. Barnen älskar det, och vi behöver inte göra mer än att vända ett glasspaket upp och ner och sticka ljus i. Win-win!

3. Strunta i lekarna.
Vill de leka KUS så får de ju det, men när det gäller små barn kan de lika gärna tycka om att springa runt på en studsmatta i en halvtimme. Idag på Emmys kalas lekte de KUS och kurragömma, men allmänt springande och tjoande var lika populärt det.

4. Satsa på fikat till föräldrarna.
Barnen nöjer sig som sagt med glass, men om du orkar så kan det vara trevligt (och höja ditt anseende något om du liksom jag går omkring i lite för korta kjolar ibland) att duka fram en god äppelkaka eller liknande till föräldrarna. De som stannar alltså.

5. Fiskdamm!
Hur kul är det egentligen, tänker man? Sjukt kul, tycker ungarna! Det tar upp nästan en halvtimme av kalastiden och alla tjuter av skratt när de får en strumpa istället för en godispåse. Efteråt lägrar sig lugnet när barnen smaskar godis. Och när den fiktiva sockerkicken (enligt forskning blir barn inte alls hyperaktiva av socker, det är en föräldramyt) kommer så står föräldrarna i farstun redo att ta hem sina små troll.

6. Ha hämtmatsmenyn redo/färdigmaten i frysen/svärfar redo med middag.
Gud, man är ju helt slut efter ett barnkalas. Även om man nu följer mina eminenta tips. Så börja inte med något avancerat till kvällsmat utan kör på minsta motståndets lag. Ät sen upp fikaresterna i soffan medan ni under kvällen ältar hur sjukt genusomedvetna presenter barnet fick. Å andra sidan är det just presenter, från folk som vill väl och försöker tänka sig in i vad en fyraårig tjej vill ha, så älta inte för mycket. Det räcker med någon kommentar bara. Okej?


5 kommentarer:

leos mamma sa...

alltså, det där har jag hört så himla många gånger nu, att "de flesta barn gillar inte tårta". men jag har ärligt inte träffat på några barn som inte gillar tårta. vad är det för en myt?

inget debattinlägg anti erat upplägg, bara en fundering över varför folk säger så, för då borde det rimligtvis vara så att jag träffat på nån unge nånstans som inte gillar tårta. och nej det har inte hänt än. mina egna tycker ju tårtan är teh shit med kalas liksom :)

Ellen sa...

Jag vet inte, våra gillar förvisso tårta, men varje gång vi har haft kalas med tårta så lämnar ungarna massor. När vi har kalas med glass så äter de mycket mer. Det är klart att många ungar säkert gillar tårta, men jag har ännu inte träffat en unge som INTE gillar glass. :-)

Danitra sa...

Vad är KUS? Är det en förkortning för något?

För övrigt håller jag med om tårtan, hatar själv tårta och skulle gärna skippa den men sonen var mycket bestämd om att det skulle vara tårta på kalaset så det fick det bli ändå.

Ellen sa...

Nej, men folk kallar det ju för datten, jage och allt möjligt. Så jag vill gärna betona det rätta ordet för att jaga varandra.

Kerstin sa...

Jag har också gjort tårtor som ingen unge äter, håller med dig Ellen. Vi ska också ha glass! Tack för att du skänkte lite mod till en ångestfylld kalasmamma på lördag ;-)

Och nej, jag vet inte varför mina kommentarer kommer två gånger. Mycket irriterande känner jag. ska höra med maken om han kan fixa det så du slipper mitt tjat :-D