söndag 18 september 2011

Sunday, lazy sunday.

Jag är sådär makalöst trött som man bara kan vara på söndagar. Igår firade vi min mamma som fyller 60 om en vecka, och min syster som fyllde 25 i torsdags. Snittar, champagne, god middag, vin och spel halva natten. Och sen en bebis som vaknar som vanligt och inte alls förstår att mamma är trött och vill sova.

Så idag är jag en zombie. En zombie som googlar "sötaste hundrasen" för att resten av familjen har startat en övertalningskampanj om att de vill ha hund. Jag är ingen hundmänniska, men en sak vet jag: om jag ska ha hund så ska den vara söt. Problemet är dock att mina kriterier för söthet rätt ofta krockar med de övriga kriterierna: lättskött, lättlärd, familjehund, och LITEN. Gärna fluffig också. Och så söt.

Men alltså, vi ska inte ha en hund. Vi ska inte ha en hund. Vi ska inte ha en hund. Det är ju värdelöst att ha hund. Berätta för mig precis hur värdelöst det är att ha hund, tack!


11 kommentarer:

presens sa...

Min hund passar in på alla de där kriterierna.

Problemet är att "lättlärd" är väldigt mycket på gott och ont. :-d

KatarinaZA sa...

Det kanske inte är värdelöst (allting har ju både plus och minus) att ha hund men jag tycker att det är väldigt skönt, alldeles otroligt jätteskönt, att inte ha hund längre. Bara det att slippa alla hundhår precis ÖVERALLT!

leos mamma sa...

tänk dej en morgon. en riktigt tidig, gråkall och ösregning jävla morgon i november. du är trött och frusen och kanske lite förkyld och skulle helst vilja stanna kvar i sängen, eller åtminstone inomhus framför kaminen. sen tänker du dej att det inte går, för du måste ut och morgonkissa hunden, och hunden vill ha en riktigt lång och härlig promenad och kanske bajsa lite också. oh eftersom hunden är liten, så kommer den bli rejält blöt och skitig av allt härligt regnvatten, men innan du hinner torka av den smiter den och springer in i huset och sätter leriga tass-spår överallt innan den hoppar upp i soffan och kryper in mellan två kuddar och en filt för att torka av sig.

jag lovar att det hjälper mot hundsug att tänka sej den högst sannolika lilla scenen. it WILL happen, and you know it.

Johanna S sa...

De luktar, de dreglar, om ni vill jobba båda två måste ni lämna ett barn i skolan, två barn på förskolan och hunden på ett dagis. Ni kan aldrig åka bort utan att skaffa hund (hur ska ni kunna bila i Frankrike med hund?? Vaccinerna kostar flera tusen och det är olika regler för olika länder) Ta upp bajs med händerna... Vill du ha fler anledningar?

Ellen sa...

Lukten och dregglet och smutsen är bra punkter. Hundvakter har vi nämligen och vi bor så att Noa kan gå ut med hunden på morgonen.

Men åh, blöt hund. Dreggel. Äckligt!

Karolina sa...

Den största nackdelen med hundar, jämfört med katter då (kattmänniska här), är att hundar har en förmåga att få en att känna konstant dåligt samvete, du kan ALDRIG klappa en hund tillräckligt länge, den kommer att se på dig med stora bedjande ögon och se ut som "älskar du mig inte längre?" när du slutar OAVSETT hur länge du har klappat. Den skulle gå i döden för dig utan att kräva något tillbaka, den nöjer sig med matrester och att sova på golvet, hela djuret är liksom en enda stor martyr. Nej, tacka vet jag katter - passar de inte hemma? Då skaffar de sig en ny (eller två nya) familjer eller så bara går de runt och tjuväter hos grannarna tills du har ändrat vad det nu var de hängde upp sig på hemma! Heja katt!

Anonym sa...

fd hundägare och uppvuxen med hund och tänker att ni inte kan räkna med att Noa kan/vill/orkar/klarar att gå ut med en hund. Det konstanta dåliga samvetet när båda jobbar är verkligen ingen höjdare. Och skaffa för bövelen INTE hund när vi har bebis. Det måste vara en mardröm att kombinera. En valp är förvisso gullig men det är asmycket jobb med lära bli rumsren och hålla efter så inte allt blir söndertuggat. Man måste ju liksom gå ut även på natten för kissning /Karina

Ellen sa...

Karina - nej, NU skulle vi ju så klart inte skaffa hund. Vi pratar ju några år framåt, när vi i såna fall kan ställa krav på barnen och jag har fått igång mitt företag ordentligt och vi därför inte har två "vanliga" jobb.

Men som sagt, vi ska ju inte ha hund! ;-)

Emmakatta sa...

Googlat på luxpup? Om du nu vill se söta hundar...

Anonym sa...

Töntigt....morgonpromenaden kan bytas ut mot ett snabbt utsläpp på morgonen i en löplina som du drar in innanför dörren, kopplar hunden inomhus och släpper ut den. Dra in den igen så fort du ser att den pinkat. Bajseriet kan vänta. Du som hundägare lär hunden lämpliga tider för detta.
Rumsren, hämta hem hunden när den är lite äldre så är den redan rumsren!
Hår, välj en pudel, de hårar inte.
Köp ett par justa skor, regnställ och reflexväst så blir promenaderna inget problem.
Du ska ju jobba hemifrån så hunden behöver inget dagis.

Hahaha, in your face! Nu VILL du ha en hund igen...

Anonym sa...

Ooh, vi har haft en pudel. Hårar förvisso inte men då måste man klippa, tvätta, borsta, föna och greja hela tiden. Och på vintern har man klasar med snö som hänger under hela hunden.

Räkna inte med att Noa kommer vilja gå ut med den även om han är större. Vi tjatade oss till en hund igen flera år efter den första dött. Då gick jag i sjuan, och jag kan lugnt säga att efter att nyhetens behag lagt sig, så var det astrist att gå ut med hunden.

Och att ha som rutin att skippa promenad på morgonen är ju ingen höjdare. En hund behöver någon som har tid och energi att verkligen gå ut på promenader. Visst, vi var rejält slappa på slutet med vår hund. Men jag tycker inte man ska gå in med intentionen att bara släppa ut hunden på gården själv redan från början /Karina