söndag 28 augusti 2011

Nej, men nu tycker jag att vi gör om och gör rätt.

Ibland kan jag störa mig på de minsta små saker. Som till exempel barnsånger. Eller som till exempel en specifik barnsång. Kanske sången om årstiderna. För vad är det för mupp som har skrivit den? Eller rättare sagt, vem är det som har översatt den till svenska?

Vi tar och tittar på den rad för rad:

Januari börjar året, februari kommer näst.

Ja, det stämmer ju. Det finns ju inget positivt att säga om dessa vidriga månader, jag fattar. Moving on.

Mars, april har knopp i håret.


Nja? Kanske inte va? I bästa fall kanske det är knoppar i Skåne i mars, men i resten av Sverige är det ofta snö, is och allmän misär. I april, fine - jag kan gå med på det.

Maj och juni blommar mest.

Nja, njo. Beror ju lite på hur man ser det. Jag skulle väl vilja påstå att juli blommar mer än maj, men det beror kanske på vilka blommor man menar.

Juli, augusti och september, härlig sommar är det då. 

Say what? Sedan när är det "härlig sommar" i september? Nu känner jag att det är lite väl fel här.

Men oktober och november och december äro grå.

Ja ja, jag gillar inte heller vintern. Men oktober är väl färgsprakande i alla fall i början? Och vintern är ju vit? Och december har ju julen. Lite mer finns det väl att säga än att de är grå?

Stör mig mest på att september är härlig sommar och att mars har knopp i håret. Mest pga avundsjuka dock; jag vill också bo i ett Sverige där våren börjar i mars och sommaren varar långt in på hösten.



1 kommentar:

presens sa...

Det är bara att flytta hit. Vi har knoppar i februari i bästa fall, och kan ofta ha shorts en bit in i september. Kanske inte i år, dock...