onsdag 24 augusti 2011

OBS! Viktig enkät! OBS! Typ.

True story: när Noa var liten så var han jätteförkyld och klagade något enormt på ont i pannan. Eftersom jag då rätt nyligen hade haft en fruktansvärd förkylning som satt sig på bihålorna tänkte jag ju så klart på det.

Så jag ringde sjukvårdsupplysningen, drog snabbt alla hans symptom och avslutade lite nonchalant med ett "ja, så jag tänkte att han kanske har bihåleinflammation?". Varpå det blev tyst i luren i några sekunder innan kvinnan jag pratade med svarade: "Ja alltså... barn har ju inga bihålor!"

Men hur fan skulle jag kunna veta det då? Visste ni det? Är det bara jag som gått igenom livet och inte fattat detta? När jag sedan googlade det visade det sig att barn "i princip" inte har några bihålor, men ändå. Snälla säg att detta är ny kunskap för någon av er?

I alla fall så är det återigen dags för mig att få ont i bihålorna. Det dunkar bakom pannbenet och det trycker över ögonbrynen, och det beror inte enbart på den enorma finne som helt sonika och oönskat har slagit sig ner där likt en israelisk bosättare. Det är alltså med andra ord väldigt synd om mig.

Därför vet jag inte om jag orkar blogga så mycket. Dessutom måste jag spara all min energi till föräldramötet ikväll, där föräldrar som inte ids engagera sig i föräldrakooperativet klagar på allt som styrelsen och de ideellt engagerade föräldrarna gör. Jag vet inte om jag vågar sätta dem på plats, men energin krävs liksom för att jag inte ska brista ut i allmänna svordomar över hur jävla dumma de är.

Men istället för att jag ska vara aktiv kan ni få vara det. Jag behöver nämligen lite hjälp. Jag känner att min blogg är lite väl schizo - precis som jag själv - och undrar om ni kan svara på vad det är ni gillar med bloggen?

Kanske är du som läser en förälder som gillar när jag skriver om uppfostran men kräks lite i munnen när jag är upprörd och svär och har mig? Eller så kanske du inte alls har barn, utan tycker om när jag är elak? Kanske gillar du inget av det, utan bara tittar in för att skratta åt mina misslyckade försök att vara rolig? Oavsett vilket: vad vill du läsa mer om?

Och, bara för att ge er incitament att svara kan ni även få svara på ifall ni har fattat att det heter ugnspannkaka (tjock i ugnen), pannkaka (stor och tunn) och plättar (små i plättjärn) eller ifall ni tillhör de som ännu inte förstått det?

Alltså:
1. Tyck synd om mig.
2. Säg gärna att ni inte visste att barn inte har bihålor.
3. Tyck till om bloggen.
4. Svara på plättfrågan.
5. Säg att jag är vansinnigt snygg, att allt jag gör är underbart och att ni vill vara som jag.

Eller nej just ja, jag är ju inte Elsa Billgren. Stryk det sista.




16 kommentarer:

presens sa...

1. Det är är jättesynd om dig. Jätte!

2. Det visste inte jag. Hur länge är man barn? Jag hade min första bihåleinflammation när jag var 7-8 någonting.

3. Jag tycker ärligt talat att det är är rätt trist med smink och frisyrer, men älskar när du är rolig och elak, när du är upprörd, skriver om uppfostran och berättar om dina barn. Och dissar idioter och idiottrådar från FL.

4. Ja? Det är väl självklart att det är så! Fast när jag tänker efter hade jag en kompis när jag var liten som hade en mamma som envisades med att säga plättar när hon menade pannkakor. Sjukt besviken blev jag.

5. Vem är Elsa Billgren?

Terry sa...

När Thea var 1.5 fick hon en ögoninfektion som visade sig vara en bihåleinflammation som spridit sig, eftersom barn inte har bihålor. Innan dess visste jag inte att det var så.

MW sa...

1. Jag har mardrömmar om just bihåleinflammation. Har själv aldrig haft den men har hört historier om att man kan behöva sticka hål och typ ta ut varet?? Jävligt synd om dig tycker jag att det är.

2. Hade jag ingen aning om. Mycket jag inte vet om barn än (gravid just nu)

3. Jag gillar ditt sätt att skriva på och variationen helt enkelt. Bara att fortsätta!

4. Klart man fattat det! Favvovarianten just nu är amerikanska pannkakor som blir fluffiga och söta (socker och vanilj i smeten). Till det har man vispad grädde, färsk frukt och lönnsirap.

5. Lägger du upp en bild på dig i vintageklänning kommer jag absolut säga att du är ashet.

Kerstin sa...

1. Stackars dig Ellen, bihåleinflammation suger verkligen. En gång stack de hål på mig, tror det var en ivrig ST-läkare som ville pröva. Han var inte så bra för han stack sönder ett stort blodkärl och sen blödde jag så mycket så det rann över i tårkanalerna, såg helt groteskt ut haha.

2. Jag visste inte att barn inte har bihålor. Och då jobbar jag ändå på barnsjukhus. Fast visserligen med ultraljud på hjärtmottagningen. Men ändå :-D

3. Jag gillar också när du är samhällskritisk och dissar puckon/fenomen på FL. Och så gillar jag att du kan vara ärlig med att det är jobbigt att leka med barnen 24/7 och alltid lite husrenovering eftersom vi verkar ha hus från samma tidsålder.

4. Ja, det är väl solklart!!

Kerstin sa...

1. Stackars dig Ellen, bihåleinflammation suger verkligen. En gång stack de hål på mig, tror det var en ivrig ST-läkare som ville pröva. Han var inte så bra för han stack sönder ett stort blodkärl och sen blödde jag så mycket så det rann över i tårkanalerna, såg helt groteskt ut haha.

2. Jag visste inte att barn inte har bihålor. Och då jobbar jag ändå på barnsjukhus. Fast visserligen med ultraljud på hjärtmottagningen. Men ändå :-D

3. Jag gillar också när du är samhällskritisk och dissar puckon/fenomen på FL. Och så gillar jag att du kan vara ärlig med att det är jobbigt att leka med barnen 24/7 och alltid lite husrenovering eftersom vi verkar ha hus från samma tidsålder.

4. Ja, det är väl solklart!!

Malinka sa...

1. Stackars, stackars Ellen.

2. Hade inte den blekaste aning om att barn inte har bihålor. Vad har de där bihålorna sedan blir?!

3. Du har en fin och uppdaterad blogg. Jag tycker inte alls att du svär för mycket. Men då är jag förstås den som precis slök "Hö hö, det är inte underligt att barnen svär mycket på dagis när vi svär så mycket hemma!" på föräldramötet, när jag plötsligt noterade de övriga föräldrarnas allvarliga miner och bekymmersrynkade pannor när pedagogerna tog upp svordomsproblemet.

4. Såklart det är så!

5. Du är vansinnigt snygg, allt du gör är underbart och jag vill vara som du.

Kjamizzar!

Sandra sa...

1. Jag tycker verkligen synd om dig. Jag vet precis hur den där bihålan känns. Vidrigt.

2. Jag undrar också hur länge barn är barn i sådana fall. Och hur liksom utvecklas bihålorna från ingenstans?

3. Jag får lite ont i hjärtat när du spyr ur dig så mycket skit om Tyskland, framförallt Hamburg. Jag bor ju här, och älskar stället. Aldrig har jag trivts så bra, mött så jämställda människor och haft så roligt som jag har här. Fast, jag kan inte tala för resten av tyskland. Landet är säkert fullt av tyskjävlar som inte vet bättre.
Men utöver den detaljen, så tycker jag du ofta skriver så klokt och så bra. Och det är jätteroligt när någon liksom ryter ifrån. Bra där.

4. Jag håller fullständigt med dig om plättfrågan. Men frågar man norrland, ja då är det allt plättar. Oavsett vad liksom.

Karolina sa...

1. Ja, jag tycker synd om dig, det är hemskt att vara sjuk särskilt med barn i huset, ät choklad, drick whisky - det hjälper!

2. Hade ingen aning om att barn inte hade bihålor, växer huvudet så mycket att det blir tomrum när man blir vuxen eller vaddå?

3. Jag älskar bloggen...jag beundrar dig för att du skriver FANTASTISKT bra (vågar knappt kommentera så tusen gånger bättre än jag är du på att uttrycka dig i skrift..)däremot tycker jag allt som har med familjeliv att göra är aptråkigt, har aldrig fattat vad någon ser i det stället - bara massa puckon som är elaka mot varandra? Men berätta gärna vad grejen är?

4. Håller med dig om pannkakor/plättor, sedan finns här (i småland) något som heter krabbelurer eller något i den stilen också...jag tror att det också är en plätt...

5.Såklart är du fantastisk på alla vis. Du ska också komma ihåg att maila mig för det har du glömt!

Ellen sa...

Yes! Jag är inte ensam om bihåleokunnigheten! Fattar inte heller hur det fungerar, men nu rä jag inte ensam om det.

presens - elsa.elle.se

Malinka - men åh, så du säger! *rodnar*

Karolina - gud, tack så jättemyckt. Och jag vet, skäms! Ska maila nu!
Och Familjeliv är väl som en drog för mig: jag vet att folk där är idioter, men jag kan liksom inte låta bli att försöka upplysa dem lite. Debatt på debatt på debatt om samma saker, men ibland kan det vara kul.



Dalkullan - förlåt. Men nu ska jag inte vara i närheten av Tyskland på länge, så då finns det ingen anledning för mig att skriva om landet mer.

presens sa...

Nej, krabbeluringar är inte plättar. Krabbeluringar är krabbeluringar.

Lo sa...

1. Synd om dig, absolut!
2. Va? Har barn inga bihålor?? När får man det??
3. Gillar det mesta, håller inte med om allt. Hatar uttrycket "kräks lite i munnen", men har inget emot svordomar.
4. Helt rätt pannkaksanalys!

Lo sa...

PS det heter tagen.

MalinSu sa...

1. Det är synd om dig Ellen! Ta lite mera choklad! :)

2. Hade inte DEN BLEKASTE om att barn inge har bihålor.

3. Jag skrattar för det mesta när jag läser dina inlägg. Det älskar jag!

4. Vaddå? Vad skulle det annars heta menar man? Det är ju helt olika saker...

5 Du är så jäkla snygg! Tycker du ska skaffa det där rööööda håret!

Åsa sa...

1. Det är fruktansvärt synd om dig. Bihåleinflammation betyder inget luktsinne, d.v.s. det är meningslöst att äta gott. Den enda tveksamma fördelen jag kan komma på är att det underlättar resor med kollektivtrafiken.
2. Jag visste inte, och jag är ändå sjukvårdsutbildad. Arbetar inte med barn, men ändå.
3. Jag gillar allt du skriver, men mest när du är arg, ironisk och en smula elitistisk. Jag gillar vardag och barnsnack med, tycker helt enkelt att du hittat ett perfekt tilltal i din blogg!
4. Det heter såklart pannkaka (även om jag rätt länge trodde att det hette pangkaka), plättar och småplättar. Ens of discussion.
5. Du är snygg! Gillar nya håret.

Helen Rosenberg sa...

Jag tittade in på din blogg en dag i våras, när jag var så galet trött på att vara föräldraledig att jag mest satt och läste bloggar så fort jag kom åt. Och efter en himla massa bloggar om folk som kokade sylt och inredde och tyckte att det var så fantastiskt med att vara hemma med barn, hittade jag till dig. Som dagen till ära hade skrivit om hur jävla skittråkigt det kan vara att gå hemma och dra med barn hela tiden. Eller nåt i den stilen. Så då blev jag överlycklig, och tänkte att äntligen fanns det nån som bloggade det som jag tänkte.

Och nej, jag hade ingen aning om att barn inte hade bihålor - shit vad skumt!

Själv klart är pannkakor, plättar och ugnspannkaka helt olika saker. (Min mamma hävdade att plättar och pannkakor var samma när jag var liten, jag var mycket bitter över detta och så fort äldsta ungen var gammal nog att äta gick jag och köpte ett plättjärn.)

ullrika sa...

Tycker synd, hade ingen aaaning, tycker den är klart läsvärd och fattat om plättarna! Å så stryker jag det sista :)